S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

 

Top značky:


NajduZboží.cz


ČLÁNKY » Z čeho se skládá PA systém?
Z čeho se skládá PA systém?

Zvučení koncertů

Mnoho muzikantů, kteří mají kapelu a hrají většinou v klubech nebo hospodách, kde není přítomen zvukař, musí často řešit otázku ozvučení. Spoléhat se na zvuk pouze z aparátů a případně neozvučených bicích může být dostatečné ve zkušebně, ale rozhodně není ideální na ozvučení kapely při vystoupení. V tomto ohledu je lepší spolehnout se na tzv. PA systémy.  PA znamená soubor zařízení a prvků, které umožní vstupní signál (např. z mikrofonu) zesílit a v požadované hlasitosti jej směrovat přes výstupní reproduktor(y) směrem na publikum či na cílový prostor.

 

Standardní a běžný PA systém většinou zahrnuje:

Zdroj signálu:  Mikrofony, předzesilovače, přehrávače médií, MP3 přehrávače….

Mikrofonní a reproduktorové stojany

Propojovací kabely

Mixážní pulty

Reprobedny (mohou být aktivní či pasivní, bývají většinou 2)

Odposlechy (místo nich můžete v menších klubech využít i nástrojové aparatury, nicméně zpěvák, pokud má podat kvalitní výkon, se bez odposlechu neobejde. Někteří profesionální interpreti si nechávají vést signál zvuku přímo do uší pomocí speciálních odposlechů „in-ear“)

 

Často se jednotlivé prvky kombinují do jednoho zařízení – příkladem jsou např. powermixy (výkonové mixážní pulty) ty v sobě kombinují mixpult i zesilovač a stačí k takovémuto powermixu připojit rovnou dvě pasivní reprobedny. Vyrábějí se dokonce tzv. mobilní PA systémy, které kombinují reproduktor, zesilovač i malý mixpult (např. skytec PA-200) – tyto minisystémy se nehodí pro ozvučování hlasitější kapely. Ovšem pro menší akustická uskupení či jednotlivce a do malých prostor jsou velmi praktické.

 

Podívejme se na jednotlivé prvky PA systému a předpokládejme, že zvučíme standardní rockovou kapelu (bicí, basa, 2 kytary a zpěv)

Mixážní pult (mixpult)

Zařízení, ve kterém se jednotlivé signály míchají ve vámi nastaveném poměru a jsou pak posílány do zesilovače a následně z reproduktorů ven.  Mixážní pult musí mít zejména adekvátní počet vstupů, které budete potřebovat. Je potřeba spočítat si předem, kolik nástrojů a mikrofonu, budete chtít pultem ozvučit. Velmi praktický je též TAPE IN vstup pro možnost připojení např. MP3 přehrávače.   Důležitý je rovněž počet odposlechových cest – levnější mixpulty nenabízejí žádnou a nebo pouze jednu odposlechovou cestu, což pro jednoduché zvučení dostačuje. Pokud potřebujete mít odposlechů více a pro každého muzikanta navíc má být v odposlechu něco jiného, musíte volit mixpult s více odposlechovými cestami.

Součástí mixážních pultů bývá často i efektová jednotka, kterou je možné využít k zapnutí reverbu či delaye (různé formy dozvuků či ozvěn) na některé z kanálů - profesionální zvukaři pak často používají externí efekty či procesory (např. limitery, kompresory, efektové jednotky…)

 

Celkový výkon:

Důležitým parametrem je výkon (uvádí se ve Wattech). Čím hlasitější chcete zvuk mít, tím výkonnější sestavu musíte mít. Výkon vám může buď zajistit externí zesilovač, nebo můžete použít zabudované zesilovače v mixážních pultech, a nebo v aktivních bednách. Bohužel neexistuje žádné konkrétní pravidlo jak pro konkrétní prostor volit výkon sestavy – často se tedy v požadavcích na zvukaře uvádí tedy tzv. min. výkon PA na osobu (myšleno osobu v publiku) a tam se uvede např. 10W, což při očekavaných sto lidech by dělalo minimální výkon PA 1 000W. Toto pravidlo je ovšem potřeba brát s rezervou. V malém klubu byste nejspíše PA s výkonem 1 000W museli hodně „krotit“. Na celkovou hlasitost navíc nemá vliv pouze wattáž, ale též rozměry reproduktorů a jejich citlivost. Spousta výrobců též uvádí nadhodnocené parametry wattů a rozhodně nelze počítat s tím, že s nimi ozvučíte sportovní halu. Pokud tedy plánujete kupovat zesilovač a bedny, raději se poraďte s odborníky.

Reprobedny:

Vyrábějí se dva základní druhy beden – aktivní (se zesilovačem) a pasivní (bez zesilovače). Pokud kupujete pasivní reprobedny, je nutné dát pozor, zda dokáží plně pokrýt výkon Vašeho zesilovače (ve specifikaci reproduktorů tuto informaci o výkonu naleznete) a též zda odpovídá vstupní impedance reproduktoru výstupní impedanci zesilovače.

U reproduktorů jsou samozřejmě důležitým parametrem jeho zvukové vlastnosti – zejména jeho velikost a frekvenční rozsah. Ten by měl mít minimálně rozsah aspoň 80hz – cca 16kHz,dražší reproduktory mívají zpravidla rozsah větší. Velikost reproduktoru je též důlěžitá – větší reproduktor lépe přenáší hlubší tóny a frekvence – je ale naopak méně citlivý na vyšší spektrum zvuku. Proto se u reprobeden často používá kombinace výškového a basového reproduktoru zároveň, aby byl zajištěn kvalitní přenos pásma v celé jeho šířce.

PA je možné též dodatečně obohatit o externí subwoofer, který pomůže zejména kopáku a baskytaře (pokud je zvučíte) k větší „hutnosti“ zvuku.

Reprobedny se zpravidla umísťují na reproduktorové stojany a ve dvojici se umisťují většinou před kapelu.  Nedoporučuji nechávat reproduktory na zemi. To totiž způsobí, že se zvuk začne odrážet silně od země a výsledek nemusí být ideální.

 

Monitorovací reprobedny („odposlechy“)

Opět se vyrábí aktivní či pasivní.  Tvar odposlechů je většinou zkosený, takže se dají bez potíží položit na zem před interpreta.  Zvukové parametry odposlechů již nemusí být tak „přísné“ jako u hlavních reprobeden, měly by ale umožňovat snadnou manipulaci a nastavení hlasitosti odposlechu. Pokud navíc obsahují jednoduché korekce basů a výšek, tak tím lépe.

Další variantou odposlechů jsou přímo sluchátkové odposlechy (tzv. „in-ear“), ty se dělají  buďto bezdrátové, a nebo lze použít klasické sluchátkové předzesilovací krabičky.  Tenhle typ odposlechů se používá zejména u profesionálnějších kapel a často bubeníci mají, kromě kliku, rádi odposlech do uzavřených sluchátek.

 

Kabely

Kromě mikrofonních a nástrojových kabelů budete potřebovat ještě minimálně dva delší kabely se speakon konektory na propojení zesilovače a reprobeden. Přesný typ kabelu si ale ověřte v manuálu Vašich beden, někdy se na tyto účely používají i klasické XLR či Jack kabely.  Délka kabelu by měla být delší (cca 10 m) abyste mohli kabel od bedny k mixu táhnout za či vedle podia a nikoliv přes něj.

 

Mikrofony

Na rozdíl od nahrávání se při zvučení koncertu téměř nepoužívají kondenzátorové mikrofony – zejména kvůli jejich nižší odolnosti vůči zpětné akustické vazbě.  Pouze při zvučení bicí sady se často nad bubeníka umístí jeden či dva „tužkové“ kondenzátorové mikrofony pro přizvučení činelů.  Na ostatní nástroje a zpěvy se pak zpravidla používají dynamické mikrofony s kardiodní charakteristikou, která pomáhá zpětnou vazbu omezit.  Kvalitní dynamický mikrofon by měl být použit zejména u zpěvů a vokálů – tam použijte ten nejlepší, který máte k dispozici.  Ostatní mikrofony se pak dle potřeby umísťují k bicí sadě, reproduktorům kytarových komb apod.   Ke „kopáku“ se pak často používá velkomembránový dynamický mikrofon, které lépe snímá nižší frekvence zvuku.

 

Zdroj: http://test-nastroju.webnode.cz/nahravani/zvuceni-koncertu-rady-tipy-a-triky/


NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ